söndag 6 februari 2011

Favoritförfattare

Provade Voddler för första gången idag, och passade på att se ett avsnitt av serien "Neverwhere", baserad på boken med samma namn som är skriven av Neil Gaiman, en av mina favoritförfattare. Jag började då fundera på hur det kommit sig att jag fått upp ögonen för honom, han är ju inte direkt känd. Och så här var det:
Det var sommarlov, tror att det var mellan 8:an och 9:an, och som vanligt var jag med mamma och pappa på semester i Norge. Någonstans där köpte jag en serietidning, av det mer seriösa slaget, där en del av serien Sandman (skriven av just Neil Gaiman) fanns återgiven. Jag blev fascinerad av den mörka tonen i berättelsen (för er insatta, så var det storyn om vart Sandmans drömkristall tagit vägen) och väl hemma i Sverige hittade jag hela album med serien på Science Fiction-bokhandeln. När jag sen fick veta att han även skrev böcker, så var jag snabb på att införskaffa mig dessa, jag har för mig att "American Gods" var den första jag köpte.

Samma sak med en annan av mina favoritförfattare, China Miéville. En av hans böcker, "The Scar", fanns på ett "tag 3, betala för 2"-bord på Akademibokhandeln i Kista Galleria. Jag hade tagit två böcker som jag tyckte verkade vara intressanta, och tog "The Scar" mest bara för att ta något. De andra två kommer jag knappt ihåg vad det var för böcker (har för mig att den ena var en Dalziel & Pascoe-bok, och den andra var också någon deckare). Nu innehar jag all fiktion som China har gett ut, och senast idag såg jag att det är en ny bok på väg. Yey!

Och sen har vi Klas Östergren. I det här fallet var det så att Jenny fick en pocketbok på köpet (eller om det var för tio kronor extra) när hon beställde från Adlibris eller Bokus, och valde då Östergrens "Fantomer". Efter att ha läst den var jag tvungen att läsa "Gentlemen" och "Gangsters", och jag har även läst "Orkanpartyt" och senast "Den sista cigaretten".

Inga kommentarer: