torsdag 10 maj 2007

Fele2

För en tid sen blev vi uppringda av ett callcenter-företag som jobbade för Tele2. De hade ett erbjudande om bredband och bredbandstelefoni. Jag var lite tveksam till om vi skulle tacka ja eller inte, så jag bad dem att ringa igen om någon vecka, så att jag skulle hinna jämföra priser. Några dagar senare ringer de igen och vi tackar ja till erbjudandet, men ångrar oss sen dagen efter (bl.a. för att Jenny skulle bli av med den e-mail-adress hon använder mest), så jag ringer Tele2:s kundtjänst och säger att vi ångrat oss. Inga problem, killen jag snackar med säger upp avtalet och allt är frid och fröjd. Efter ett par dagar kommer det dock ett paket från Tele2, med dosan man behöver för att kunna använda sig utav bredbandstelefonin. "Jobbigt", tänker jag, "nu måste jag ringa kundtjänst igen." Vi fick paketet på fredagen och jag tänkte ringa på måndagen, men innan jag hinner ringa så kommer det två brev från Tele2. I det ena ligger ett papper som bekräftar vår uppsägning av avtalet, i det andra ligger en fraktsedel för att skicka tillbaka bredbandstelefonidosan. Jag ger mig ner till Posten, hämtar ut paketet och skickar tillbaka det. Och nu kan man ju tycka att allt borde vara överstökat. Men icke, igår (den 9 maj) får vår router helt plötsligt en ip-adress i ett helt annat subnät. Jag försöker surfa till tele2.se och kommer då till login.tele2.se. Det verkar alltså som att vi har blivit inkopplade på Tele2 iallafall...
Jag ringer deras kundtjänst, de säger att abonnemanget är uppsagt, och jag kopplas vidare till deras support för att kontrollera att ip-adressen jag blivit tilldelad verkligen tillhör Tele2. Det gör den och jag blir tillbakakopplad till kundtjänst, där personen lite grinigt säger att "Jaja, jag kan prova att göra en felanmälan, även fast det inte är jag som ska göra det. Ring din vanliga bredbandsleverantör, så får de koppla in dig igen...". Jag väntar några timmar för att se om det ska ordna sig per automatik (man kan alltid hoppas), och under tiden går jag ner till Centrum med Alexander och möter Jenny som varit i stan och lunchat med två gamla arbetskamrater. När vi kommer hem igen har vi fortfarande fel IP, så Jenny ringer också Tele2, för att se om de kan göra något. Hon får samma svar, att vi ska ringa Bredband2, så jag gör det, och förklarar vad som har hänt. Tydligen är det flera stycken som haft samma problem, och killen jag snackar med säger att han ska lägga en arbetsorder så att vi blir inkopplade på deras nät igen. När jag frågar hur lång tid det kommer ta, så säger han att det kan ta upp till 3 dagar. Suck...
15 minuter senare har vi fått rätt adress, och allt är frid och fröjd.
Jag tycker det är konstigt att Tele2 kan koppla in oss på deras nät, när vi fortfarande har abonnemang hos en annan leverantör. Att det dessutom är vi som måste ringa och fixa till deras strul, känns inte alls bra.

Inga kommentarer: