torsdag 30 september 2010

Efter dopparedagen

I söndags döptes Cornelia. Det var väldigt trevligt, själva dopceremonin gick hur bra som helst, och alla barn fick sjunga "Blinka lilla stjärna" för Cornelia. Hon fick tonvis (kändes det som) med superfina doppresenter, och hon och alla barnen var så duktiga.

I måndags åkte jag och Sebastian till logopeden, så det blev en heldag i stan. Vi åkte pendeltåg och tunnelbana dit, på vägen tillbaka ville Sebastian åka en blå buss, så vi åkte en station, från Fridhemsplan till Fleminggatan. Sen tog vi tunnelbanan till Centralen, och åkte pendeltåg därifrån. Vi passade även på att besöka biblioteket och hämta ut de två gratisböckerna vi har haft liggandes där.

Mindre bra var min morgon igår. Det började med att vi missade bussen till dagis. Oftast brukar vi ha gott om tid, men både i tisdags och onsdags hann vi inte, så vi fick gå. Alexander klagade under promenaden till dagis på att hans byxor var för stora, så jag tänkte att jag skulle spänna dem när vi kommit fram till dagis. Väl framme upptäckte jag att resårbandet i midjan hade lossnat från ena sidan, och Alexander hade inga extrabyxor i sin klädkorg, så han fick ta Sebastians extrabyxor. Hela den proceduren drog ut på tiden, så jag missade mitt tåg. Jag brukar satsa på att hinna med 7.39-tåget, men det fick bli 7.50-tåget istället. Med gott om tid kom jag fram till perrongen, och tåget kom i tid. Allt gott och väl. Men. Någon hade bestämt sig för att ta med sig sin cykel på tåget, vilket man då inte får göra i rusningstrafik. Det fick lokföraren att se rött, och han vägrade köra förrän personen med cykel gått av igen, så vi blev stående 4 minuter extra på grund av det. Därefter gick resan in till huvudstaden utan ytterligare fadäser, så jag begav mig mot tunnelbanan. Vid spärrarna började jag ana oråd, i och med att skylten för röda linjen inte visade någon information. Trots detta tog jag rulltrappan ner till perrongen, där jag får höra ett utrop som kungör att det har varit strömavbrott på just röda linjen. Efter ett tag kommer det ändå ett tunnelbanetåg, dock mot Mörby Centrum, så jag väljer att vänta på att ett mot Ropsten ska anlända istället. Nästa tåg var även det inställt på att åka till Mörby, och även nästa. Då tog jag chansen (tredje gången gillt och allt det där) och hoppade av vid Stadion istället för Karlaplan. Som tur var jag gick åt rätt håll och var rätt snart på jobbet. Sen var tåget hem 10 minuter försenat också.

Inga kommentarer: